خانه / برگزیده / انحصارها را بشکنید/خصوصی سازی هوای تازه می خواهد!

انحصارها را بشکنید/خصوصی سازی هوای تازه می خواهد!

پیش از گفتگو با سید کاظم اولیایی داشتن مختصری از بیوگرافی ورزشی او خالی از لطف نیست.

سید کاظم اولیایی مدیر روزهای درخشان تاریخ باشگاه استقلال یا در بیان ساده‌تر مدیری که سال ۱۹۹۰ توانست باشگاه استقلال را به عنوان قهرمانی آسیا و در تداوم این مسیر در سال ۱۹۹۱ به عنوان نایب قهرمانی آسیا و در ادامه مقدمات عنوان سومی آسیا را فراهم و نامش در تاریخ این باشگاه ماندگار سازد، این روزها به دور از حواشی های فوتبال به نهادسازی و سازماندهی شرکت پیشکسوتان استقلال ایرانیان مشغول است و همچنان با نگاهی به آینده در حال تقویت این باشگاه ریشه دار می باشد.

وی در تلاشی به وسعت سه دهه گذشته در تیم هایی چون؛ استقلال تهران، برق تهران، پاس همدان، هیئت فوتبال کارگران و … عنوان مدیر خوشنام فوتبال را به یادگار گرفت تا تجارب و دانشی ارزشمند را در کوله بار تجربه اش یدک کشد.

مرد روزهای آفتابی استقلال امروز در سایه تجارب گذشته از راه موفقیت برایمان می گوید.

اولیایی اعتقاد دارد، خصوصی سازی لازمه و رمز موفقیت سرخابی‌ها است که البته نقشه راه و مقدماتی می خواهد و این مقوله بدون بسترسازی و برنامه ریزی مناسب، غرق در روزمرگی و آب در هاون کوبیدن است!

وی در خصوص ورزش حرفه‌ای اینطور آغاز کرد: ورزش حرفه‌ای در جهان پیشرفته به عنوان یک صنعت و کسب و کار ویژه شناخت شده است و دولت ها برای اخذ مالیات کلان و درآمد هم که شده به آن توجه دارند. البته ما در ایران به اشتباه امکانات ورزش همگانی که از محل بودجه بیت المال فراهم شده است اجاره داده ایم، درآمد حاصل از آن را خرد خرد جمع کرده و یک جا به ورزش حرفه‌ای تقدیم می کنیم.

 در حقیقت این امر بر خلاف توسعه و نظم اجتماعی است و به جای اینکه حمایت و برنامه ریزی اصولی برای ورزش حرفه‌ای داشته باشیم تا بتوان کسب درآمد کرده و از طریق مالیات به نفع دولت و بیت‌المال بهره برداری کنیم، به تیمداری دولتی می پردازیم.

مدیر اسبق باشگاه استقلال افزود: خوشبختانه این روزها و بعد از ۵ _۶ سال برای اولین بار از زبان وزیر ورزش هم این جمله را شنیدیم؛ در کجای دنیا وزیر ورزش دو تیم رقیب را مدیریت می‌کند و این خلاف قوانین بالا دستی است.

وی در خصوص انتقال باشگاه پاس همدان از دلایل اصلی این اتفاق پرده برداری کرد و عنوان داشت : باید به این نکته اشاره کنم بعد از اتفاقات رخ داده در جاده بم_کرمان و همچنین اطراف پاکدشت تهران که به دلیل مشکلات موجود اعم از کمبود نیروی انسانی نیروی انتظامی و بودجه لازم اتفاق افتاده بود، با آسیب شناسی موضوع، گزارشی به گروه مشاورین نظامی مقام معظم رهبری ارایه گردید. گردش کاری از دفتر آقا صادر و دستاورد مهمی رقم خورد.

مشخص شد هزینه هایی از بودجه امنیت کشور که برای نیروی انتظامی در نظر گرفته شده بود، صرف تیم داری و ورزش حرفه ای می شد.

با دستور مقام معظم رهبری نیروهای انتظامی و نظامی از ورزش حرفه‌ای باید خارج می شدند که باشگاه های صبا باتری متعلق به وزارت دفاع، فجرسپاسی متعلق به سپاه، ملوان متعلق به نیروی دریایی ارتش و پاس متعلق به نیروهای انتظامی رفته رفته سامان دهی و واگذار شوند تا هزینه‌های مربوط به این تیم‌ها در جای اصلی خود صرف شود.

سید کاظم اولیایی در ادامه تصریح کرد: جایگاه ورزش حرفه‌ای کاملاً در بخش خصوصی تعریف شده است و اگر ورزش حرفه‌ای از مدار بخش خصوصی خارج شود به هر شکل از اشکال گوناگون دچار مشکل می شود، البته در این مجال نمی گنجد که کامل به آن بپردازیم.

به طور مثال به شرکت‌های خودروسازی داخلی اشاره می‌کنیم و هزینه‌هایی که بابت تیم‌داری پرداخت می‌شود، دقت کنید شرکت ایران خودرو و شرکت سایپا هر دو تیم داری می کنند. این در صورتی است که هزینه های چند ده میلیاردی باشگاه هایشان در هر سال به عنوان هزینه های بالاسری به قیمت محصولات اضافه می شود یا به عبارت ساده تر به خریداران و مردم تحمیل می‌شود.

اگر از بعد تبلیغاتی به این موضوع نگاه کنیم، جالب است که در حال حاضر پیکان تولید نمی‌شود اما تیم‌پیکان همچنان باقی است.

اینجا این سوال به وجود می‌آید که چرا این گونه شرکت‌ها تیمداری می کنند.

وی با با اشاره به اینکه شناخت مناسبی از ورزش در مجلس و اساساً در سطح کلان مسئولین ما وجود ندارد ادامه داد: در مجموع باید عرض کنم ورزش حرفه‌ای به هیچ وجه در صنایع دولتی، نیروهای انتظامی، نظامی و در دل دولت جایگاهی ندارد.

اولیایی به نوشتن اساسنامه باشگاه استقلال و ثبت موسسه فرهنگی ورزشی استقلال تهران به عنوان اولین گام فعالیتی در این باشگاه تاکید و تصریح کرد: در آن زمان به دلیل آماتور بودن فوتبال ایران موسسه فرهنگی ورزشی ثبت شد و می توانم از این اقدام در راستای اولین گام برای ایجاد بستر مناسب و حرکت به سوی خصوصی سازی یاد کنم.

اولیایی گفت: با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس و صحبت‌هایی که با شخص وزیر انجام داده، راهکار برون رفت از مشکلات و معضلات پیش روی سرخابی ها را طی یک برنامه ارائه داده است.

 وی همچنین افزود: با رایزنی با کمیسیون فرهنگی مجلس و همکاری با مرکز پژوهش ها توانستیم طرحی با ۴ مدل راهکار خصوصی سازی با استانداردهای بین المللی تهیه و تدوین کنیم.

در کنار این ها قوانین جاری از جمله قانون اصل ۴۴  نیز بررسی شد و به چهار روش : مدیریت پیمان، اجاره به شرط تملیک، مزایده و بورس رسیده شد و به شخص وزیر ورزش نیز ارایه گردید .

در جلسه ای به ایشان گفتم برای مدیرعاملی باشگاه نیامده ام  و در حوزه اجرا وارد نخواهم شد. در این جلسه طرح هایی را که در مجلس و مرکز پژوهش ها بررسی و نتیجه گیری و مورد تایید بودند ارائه داده و ساعت ها در خصوص طرح های فوق گفت و گو کردیم و نتیجه بررسی ابعاد و الگوهای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توسط مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش ها را که در اردیبهشت ۱۳۹۸ تدوین شده است ارائه شد.

در این مجموعه ۴ مدل  موجود در دنیا و نیز شرایط  کشور بررسی شده است و در حال حاضر انتقال مالکیت با امکانات گذشته مقدور نیست در عین حال تعریف و ماهیت باشگاه ها هم به طور واضح  معلوم نیست.

نکته جالب اینجاست که باشگاه دولتی نیست و خصوصی هم نیست!

در این جلسه به وزیر گفتم می‌توانیم با طی سه مرحله در قالب آزاد سازی، تجاری سازی و خصوصی سازی فرآیندی را رقم بزنیم  و طی ۵ تا ۷ سال پروژه خصوصی سازی باشگاه های ورزشی را به نتیجه برسانیم.

وی تاکید کرد: در گام آزادسازی به معنی ایجاد ساختار استاندارد باشگاه مطابق با استانداردهای مورد قبول جهان امروز، با این پیش شرط که دنیا آن را به رسمیت بشناسد نیاز اولیه است .البته وزیر هم در تصدیق این موضوع گفت نمی توانیم دو باشگاه را همزمان مدیریت کنیم در کنار این مهم قوانین فیفا هم حتی سهامداری یک نفر در دو باشگاه را نمی پذیرد.

اولیایی ادامه داد: مدیریت بدون مالکیت یکی از آیتم هایی است که می توان در راه ساختار سازی به آن اشاره کرد با واگذاری پنج ساله به صورت مدیریت پیمان به بخش خصوصی با تمهیدات که وزارتخانه در نظر دارد با اخذ برنامه راهبردی، ضمانت نامه بانکی، حفظ اموال و پرداخت بدهی های باشگاه در مدت قرارداد می توان گام موثری در ایجاد مسیر خصوصی سازی برداشت تا پس از تسویه بدهی ها و  درآمد زایی باشگاه این سرمایه داران باشند که به سراغ باشگاه می آیند و روند خصوصی سازی تکامل پیدا می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: این سه مرحله برای خصوصی سازی در همه جای دنیا با چهار شیوه واگذاری ارائه شده و به رسمیت شناخته شده اند که با تایید مجلس و سازمان خصوصی سازی می توان آن را به عنوان بهترین گزینه در نظر گرفت.

چهار شیوه فوق در کشورهای مثل اسپانیا، آلمان و ترکیه قبلا صورت گرفته است.

وی در پایان گفت:باید انحصار ها را بشکنیم، خصوصی سازی هوای تازه می خواهد.

 درحوزه ورزش ارائه راهکار خیلی کمرنگ است، همه به گذشته نگاه می کنیم و آینده نگری خوبی نداریم امیدوارم این پروژه به زودی به نتیجه برسد تا این دو باشگاه هم سر و سامان گرفته و روند خصوصی‌سازی آنها کامل شود.

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

فریب تبلیغاتی دمنوش‌های لاغری/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه افزایش یا کاهش وزن فرایندی تدریجی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *