خانه / برگزیده / اختراع دستگاهی پوشیدنی برای نظارت بر دیابت،ضعف عضلانی و الکل خون
147

اختراع دستگاهی پوشیدنی برای نظارت بر دیابت،ضعف عضلانی و الکل خون

یک گجت پوشیدنی جدید که روی بازو قرار می‌گیرد، می‌تواند قند خون، ضعف عضلات در باشگاه و سطح الکل خون را اندازه‌گیری کند.

به گزارش مهروطن نیوز و به نقل از دیلی‌میل، این نمونه اولیه که در کالیفرنیا ساخته شده است، می‌تواند به طور مداوم سه مولفه مربوط به سلامت فرد یعنی سطح گلوکز خون، الکل و لاکتات را به طور جداگانه یا همزمان در لحظه اندازه‌گیری کند.

این دستگاه پوشیدنی بدون هیچ دردی از طریق برچسبی با سوزن‌های میکروسکوپی روی پوست قرار می‌گیرد.

این سوزن‌ها با بررسی مایعات زیر پوست اطلاعات مورد نظر را به دست آورده و سپس داده‌ها را به صورت بی‌سیم به یک اپلیکیشن در تلفن همراه ارسال می‌کنند.

محققان امیدوارند بتوانند این دستگاه را که می‌تواند راه‌حلی واحد برای بیماران مبتلا به دیابت باشد، تجاری‌سازی کنند.

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو(UCSD) دستگاه خود را در مقاله‌ای که به تازگی در مجله‌ی “Nature Biomedical Engineering” منتشر شده، توصیف کرده‌اند.

جوزف وانگ(Joseph Wang)، نویسنده این مطالعه و استاد مهندسی نانو در دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو می‌گوید: این برچسب به گونه‌ای است که انگار یک آزمایشگاه کامل روی پوست قرار دارد.

این دستگاه قادر به اندازه‌گیری سطوح چندین نشانگر زیستی به طور مداوم و همزمان بوده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بر سلامت و تندرستی خود در حین انجام فعالیت‌های روزانه نظارت کنند.

اکثر دستگاه‌های نظارتی تجاری، مانند دستگاه‌های اندازه‌گیری مداوم قند خون برای بیماران دیابتی، تنها یک نشانگر را اندازه گیری می‌کنند. مشکل اینجاست که دستگاه‌ها اطلاعاتی را که می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا بیماری خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند، ارائه نمی‌دهد.

برای مثال اندازه‌گیری سطح لاکتات که یک نشانگر زیستی برای ضعف عضلانی هنگام ورزش است می‌تواند در این مورد مفید واقع شود زیرا فعالیت بدنی بر توانایی بدن در تنظیم گلوکز تأثیر می‌گذارد.

فرشاد تهرانی، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: با این ابزار پوشیدنی، مردم می‌توانند تأثیر متقابل افزایش یا کاهش سطح گلوکز خون را نسبت به رژیم غذایی، ورزش و نوشیدن مشروبات الکلی مشاهده کنند. این موضوع می‌تواند کیفیت زندگی آنها را نیز افزایش دهد.

برچسب این دستگاه از ۲۵ سوزن میکروسکوپی یا میکروسوزن که هر یک حدود یک پنجم موی انسان قطر دارند تشکیل شده است.

به گفته محققان، چسباندن آن‌ها روی بازوی فرد باعث ایجاد درد نمی‌شود، زیرا میکروسوزن‌ها به سختی به سطح پوست نفوذ می‌کنند.

آنزیم‌های مختلفی در نوک میکروسوزن‌ها وجود دارد که با لاکتات، گلوکز و الکل موجود در مایع بینابینی(interstitial fluid) یعنی مایعی که سلول‌های زیر پوست را احاطه می‌کند واکنش نشان می‌دهند.

این واکنش‌ها جریان‌های الکتریکی کوچکی تولید می‌کنند که توسط حسگرهای الکترونیکی تحلیل شده و به‌صورت بی‌سیم به اپلیکیشنی در تلفن همراه منتقل می‌شود.

در آزمایش‌ها، این دستگاه پوشیدنی بر روی پنج داوطلب آزمایش شد. آن‌ها این دستگاه را روی بازوی خود قرار دادند و به ورزش، صرف غذا و نوشیدن الکل پرداختند.

اندازه‌گیری‌های انجام شده از سطوح گلوکز، الکل و لاکتات توسط این دستگاه، دقیقاً با اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط یک دستگاه اندازه‌گیری قند خون تجاری وهمچنین آزمایش لاکتات خون در آزمایشگاه، مطابقت داشت. به گفته این تیم، هر برچسب میکروسوزن یک بار مصرف است.

این دستگاه به یک روکش الکترونیکی چندبار مصرف متصل می‌شود که در آن باتری، حسگرهای الکترونیکی، فرستنده بی‌سیم و سایر اجزای الکترونیکی جای گرفته است. بنابراین آن را می‌توان با استفاده از هر گونه صفحه‌ی بی‌سیم شارژ که برای تلفن همراه یا ساعت هوشمند استفاده می‌شود، شارژ کرد.

محققان یک شرکت استارتاپی به نام “AquilX” را برای توسعه بیشتر این فناوری و تجاری‌سازی آن تأسیس کرده‌اند.

مراحل بعدی کار شامل آزمایش و بهبود مدت زمان ماندگاری برچسب میکروسوزنی روی بازو خواهد بود.

این شرکت همچنین از امکان افزودن حسگرهای بیشتر به دستگاه برای نظارت بر سطح دارو در بدن بیماران و سایر سیگنال‌های مربوط به سلامت سخن گفته است.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش

آغاز حملات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در همان دقایق نخست با واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *